مولفه های آموزش سواد رسانه ای
در آموزش سواد رسانه ای می توان به چهار مولفه توجه کرد:
1. بعد شناختی 2. بعد احساسی 3. بعد زیبایی شناختی 4. بعد اخلاقی
هرکدام از این چهار بعد بر دامنه متفاوتی از درک و فهم ما متمرکز است.
1. بعد شناختی: فرد را ملزم می کند ساختار دانش خویش را گسترش دهد. کسب دانش لازم درباره یک موضوع از طریق منابع متعدد رسانه ای و دنیای واقعی باید صورت گیرد.
2. بعد احساسی: کنترل عواطف و احساسات در برابر پیامهای رسانه ای اهمیت ویژه ای دارد.
3. بعد زیبایی شناختی: کمک به داوری و قضاوت درباره پیام و نحوه تدوین، ویراستاری، نورپردازی، بازیگردانی، صفحه آرایی و ... است و افراد به نحوه دستکاری و ترفندهای هنری آگاهی می یابند.
4. بعد اخلاقی: قضاوت درباره ارزشهاست. امروزه رسانه ها گاه
ی مرزهای اخلاقی را زایل و الگوهای جدیدی از کنش و رفتار ارائه می دهند. این بعد تمییز میان درستی و نا درستی هاست. از چنین منظری می توان گفت سواد رسانه ای مدیریت کاهش اثرات نامطلوب رسانه هاست.
- ۹۳/۰۸/۱۷